Arvoisat kunniavieraat-ärade hedersgäster, hyvä juhlaväki
Minulla on ilo ja kunnia toivottaa teidät lämpimästi tervetulleiksi FHRA Ry:n 50 vuotisjuhlaan.
On todella hienoa nähdä teidät perustajajäsenemme täällä kanssamme noin monilukuisina.
Kun TE arvoisat kunniavieraamme perustitte kerhomme 14.11.1972 oli Suomi ja koko maailma aikalailla erilainen kuin nyt marraskuussa 2022. Suomi oli tuolloin 1972, Kekkosslovakia jonka ilmapiiri oli vähintäänkin ummehtunut. Suurta itäistä naapuriamme ihainnoitiin avoimesti ja koko yhteiskuntaamme johdettiin holhousmentaliteetilla. Amerikka oli tuohon aikaan todella kaukainen ja varmasti myös monella tapaa tarunhohtoinen maa jonne matkustamisesta useimmat pystyivät vain uneksimaan.
Aikaperspektiiviä tämän päivän juhlaan tuo se, että allekirjoittanut oli kerhon perustamisaikaan 9 vuotias pikkupoika joka haaveili lähinnä uudesta polkupyörästä.
Uskon, että kukaan teistä perustajajäsenistämme ei tuolloin kerhon syntyhetkellä ajatellut, että jonain päivänä FHRA juhlii ensimmäistä viittäkymmentä vuotta ja mitä kaikkea kerhon tulevina vuosikymmeninä tapahtuu.
Ensimmäinen vuosikymmen, 70 luku oli aikaa jolloin jenkkiautoilla ajavia pidettiin lähtökohtaisesti raggareina ja varsinkin poliisin puolelta katsottuna vähintäänkin epäilyttävinä tyyppeinä.
Autojen ja prätkien rakentaminen tuohon aikaan vaati ennakkoluulottomuutta, teknistä kekseliäisyyttä ja hyvää mielikuvitusta.
Mieleeni on jäänyt varhaisen V8 Magazinen juttu jossa kerrottiin pitkään odotettujen osien saapumisesta. Laatikoista oli tilattujen herkkujen sijaan löytynyt pesukoneen letkuja. Tilatut ja maksetut osat olivat muistaakseni menneet Venezuelaan… Ei varmasti naurattanut siinä vaiheessa.
Puhumattakaan monista lehtijutuista joissa kerrottiin erilaisista ¨metsäremonteista¨ja muista tänä päivänä ajatellen lähes epätoivoisista metodeista saada auto tai prätkä elvytettyä. Hymyilyttää kun noita tarinoita muistelee ja samalla miettii että nykyisin netistä tai ebaysta voi tilata mitä tahansa osia kilpa- tai harrasteautoon ja tilatut tavarat tulevat yleensä muutamissa päivissä.
Maailma on todellakin muuttunut vuosikymmenten aikana.
FHRA:n ensimmäiseen viiteenkymmeneen vuoteen mahtuu muun muassa 80 luvulla tapahtunut tuontiautojen verotuksen keventyminen joka mahdollisti monelle unelma auton tai moottoripyörän hankkimisen USA:sta, Suomalaisen cruising kulttuurin syntyminen, Drag Racingin nouseminen euroopan huipulle ja American Car Show:n kasvaminen maamme suurimmaksi ajoneuvonäyttelyksi.
Drag racingia on ajettu Keimolassa, Räyskälässä, eri lentokentillä ympäri Suomen, 80 luvun lopusta asti Motoparkissa, -90 vuodesta asti Alastarossa ja uusimpana suorituspaikkana on Kauhava. Tänä päivänä SM kisojen suorituspaikat ovat Kauhava ja Motopark.
Suomalaiset kuljettajat ovat saavuttaneet lähes käsittämättömän menestyksen Drag Racingin FIA/FIM EM sarjoissa. Nostan tässä muutaman, Top Fuel: Anita Mäkelä 4 mestaruutta ja Pro Stock Bike: Fredrik Fredlund 7 mestaruutta ja viimeisimpänä Antti Horton Top Fuel mestaruus tänä vuonna.
Muita mestaruuksia ja mitalisijoja on niin paljon, että te nukahtaisitte jos luettelisin ne.
Ulpeänä voin todeta, että kaikki FIA/FIM mestarit ja mitalistit ovat aloittaneet uransa FHRA:n kisoissa.
FHRA on ja on ollut aina paljon muutakin kuin Drag Racingia. Me olemme koko jenkkiautoharrastuksen kattojärjestö Suomessa. Jäsenkerhojamme on ympäri maan, etelästä pohjoiseen ja jäseniä meillä on tänä päivänä noin 1300.
Viimeisten vuosikymmenten aikana olemme saavuttaneet aseman jossa FHRA antaa lausuntoja ajoneuvojen rakentelusäännöksiä ohjaaviin lakeihin ja asetuksiin sekä tekee laaja-alaista yhteistyötä eri viranomaisten kanssa. Tämän lisäksi museoajoneuvokatsastajamme tarkastavat vuosittain huomattavan määrän museoajoneuvoja. Me järjestämme joka vuosi useita jopa 1500 auton pre cruising tapahtumia, kadunmiehen kiihdytyspäiviä, American Car Show:n jossa käy kymmeniä tuhansia maksavia katsojia ja lukuisia muita tapahtumia.
Olisitteko uskoneet tätä 70 luvun Kekkosslovakiassa?
Näin pitkän toiminnan ja vuodesta 1978 järjestetyn American Show:n pyörittämisen jälkeen voisi joku ajatella, että me kylvemme rahassa ja omistamme muutaman kivitalon. Totuus on kuitenkin se, että rahaa on vuosien aikana mennyt vähintään yhtä paljon kuin sitä on tullut. Myös erilaiset vastoinkäymiset ovat vuosikymmenten aikana asettaneet toiminnan jatkumisen kyseenalaiseksi. Esimerkiksi toimitilat tuhonnut tulipalo oli lähes fataali katastrofi. Muutaman vuosi sitten alkaneen Covid-19 pandemian aiheuttamat rajoitukset ja niiden takia perutut 2020 ja 2021 American Car show:t lähes kaatoivat FHRA Marketing Oy:n ja aiheuttivat vakavan kassakriisin myös Ry:lle joka joutui tukemaan osakeyhtiötä rahallisesti.
Tuostakin kurimuksesta nousimme takaisin kovalle maalle. Koronatukia tai muuta apua yhteiskunnalta emme saaneet euroakaan.
Nyt juhlapäivänämme haluan kiittää henkilökuntaamme kaikkia toimitsijoitamme, yhteistyökumppaneitamme sekä johtokuntaa siitä panoksesta ja tuesta jonka annoitte kun yhdessä päätimme, että Covid-19 ei kaada FHRA:ta.
Tänä iltana täällä teidän kanssanne voin hymyssä suin todeta, että meillä on edelleen FHRA sekä tuo Beaver Rocker Cortina ajokuntoon entisöitynä ja paljon hienoja muistoja vuosikymmenten varrelta. Toki omistamme myös American Car Show konseptin ja sen rekisteröidyn tavaramerkin ja paljon koneita ja laitteita kisojen ja tapahtumien järjestämiseen.
Emme siis ole aivan hanuri aukisia…
FHRA:n tulevaisuuden näen valoisana ja uskon, että harrastuksemme voi hyvin myös tulevat vuosikymmenet.
Arvoisat kunniavieraat. Kiitos kun perustitte tämän hienon kerhon! On ollut suuri kunnia saada johtaa sen toimintaa hienojen ja harrastustamme rakastavien ihmisten ympäröimänä.
Nyt hyvä juhlaväki on aika kohottaa malja 50 vuotiaalle FHRA:lle ja sen perustajille. Tämä ilta on teidän.
Skål!!!