Kilpailuryhmät

Kilpailuryhmiä Drag Race -lajissa on useita, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaan saamiseksi. Autojen ns. ammattilais-, Pro- eli Professional-ryhmiä ovat Top Fuel, Top Methanol Dragster ja Top Methanol Funny Car yhdistettynä, Pro Stock ja Pro Modified. Moottoripyörien vastaavat ovat Super Street Bike, Pro Stock Motorcykle, Super Twin Motorcykle ja Top Fuel Bike. Kaikissa Professional -ryhmissä ajetaan virallisista, kattojärjestöjen (F.I.A. ja FIM-E) alaisista Euroopan mestaruuksista.

 

 

Moottoripyörä-ryhmät

 

STREET BIKE

Ryhmä on tarkoitettu rekisteröitäville katumoottoripyörille. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity, mutta sen täytyy olla tieliikenneasetusten mukainen. Ilokaasu on kielletty. Luokka ajetaan Bracket-säännöillä, joissa kuljettaja määrittää oman indeksin. Indeksi on 9-14 s ja loppunopeudet jopa 260 km/h.

SUPER GAS BIKE

Ryhmä on tarkoitettu sekä tehdastuotantoisille moottoripyörille että hitaammille kilpapyörille. Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa. Ilokaasu sekä ahtaminen on sallittu. Käynnistys omalla startilla ja apuvirran käyttö on sallittu. Luokassa on kiinteä 9.5 s indeksi ja loppunopeudet ovat n. 250 km/h.

SUPER COMP BIKE

Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa, ilokaasu, ahtaminen, ulkopuolinen käynnistyslaitteista ja wheelie bars sallittu.  Luokassa on kiinteä 8.5 s indeksi.

PRO HARLEY DRAGS

Moottoripyörän tulee perustua bensiinikäyttöisellä V2-moottorilla varustettuun Harley Davidson- tai Buell-moottoripyörään tai vastaavaan aftermarketvalmisteeseen. Jos pyörässä käytetään omavalmisterunkoa tai muita itse valmistettuja osia, tulee niiden olla kestävyydeltään samaa luokkaa kuin tehdastekoisten. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity. Nopeimmat ajat ovat luokassa alle 9 sek.

SUPER STREET BIKE

Ryhmässä ajetaan tehokkaimmilla ja nopeimmilla katupyöriin alkujaan pohjautuvilla kilpureilla. Luokan säännöt mahdollistavat vapaat mahdollisuudet viedä tekniikkaa äärimmilleen, mutta myös alustan ja voimansiirron kokonaisvaltainen kohdalleen säätäminen on oleellista, sillä dot- eli katurenkain ja ilman wheeliebarseja ajosuoritukset eivät anna virheitä anteeksi. SSB:ia ajetaan Euroopassa myös EM-tasolla. Nopeimmat ajat alle 7 s. ja yli 300 km/h loppunopeudella.

FUNNY BIKE

Pyörien rakentelu luokassa on hyvin vapaata. Polttoaineena bensiini ja metanoli, vapaasti hengittävissä moottoreissa myös nitrometaani sallittu. Ahdettujen moottorien maksimikoko on 2500 cc ja vapaasti hengittävien 3278 cc. Myös ilokaasu/turboyhdistelmät ovat sallittuja. Euroopan nopeimmat ajavat alle 6,5 s. aikoja loppunopeuden ollessa yli 370 km/h.

PRO STOCK BIKE

Pro Stock Biken ulkonäön tulee perustua tuotantopyörään, mutta kyseessä on kuitenkin puhdasverinen kisapyörä. Moottorit ovat vapaasti hengittäviä ja bensiinikäyttöisiä. Moottorin koon mukaan määräytyy painoluokka. Yleisimmin nykyään käytössä on 1755cc ja 1855cc 8-venttiili koneet, joissa painorajat on 280kg (1755cc) ja 287kg (1855cc). Teholukemat ovat hieman alle 400hp. Nopeimmissa pyörissä on yli 300 hv, nopeimmat ajat ovat alle 7 s. ja loppunopeudet yli 300 km/h.

SUPER TWIN BIKE

Ryhmä on kaksisylinterisille top fuel -pyörille. Moottori saa olla 1700 cc ahdettuna käytettäessä 100 % nitrometaania, 2000 cc ahdettuna käytettäessä 90 % nitrometaania yhdessä metanolin kanssa ja vapaasti hengittävänä 3278 cc kokoinen käytettäessä 100 % nitrometaania. Pyörät kulkevat parhaimmillaan alle 7 sekunnin aikoja ja loppunopeudet ovat 350 km/h.

TOP FUEL BIKE

Ryhmä on tarkoitettu neljäsylinterisille pyörille. Moottori saa olla 1700 cc ahdettuna ja 3278 cc vapaasti hengittävänä. Polttoaineena sallitaan nitrometaani. Euroopan nopeimmat ajavat alle 6 s. aikoja. Myös nopeimmilla Funny bike -pyörillä on mahdollista ajaa tässä luokassa.

 

>>> Inspiroidu – kiihdytysurheilu.fi