MERCEDES-BENZ SL-KLASSIKOT VIIDELTÄ VUOSIKYMMENILTÄ!

American Car Show, Tuning Car Show, MC Heaven & Motorsport 2018

Pääsiäispyhinä 30.3. – 1.4.2018 Helsingin Messukeskuksessa!

Suomen suurin harraste- ja erikoisajoneuvonäyttely! Koko perheen pääsiäistapahtuma!

www.fhra.fi/americancarshow

MERCEDES-BENZ SL-KLASSIKOT VIIDELTÄ VUOSIKYMMENILTÄ

Kuvassa Mercedes-Benz 190SL vuosimallia 1957

  • Mercedes-Benz SL-malli – automaailman historiallinen ikoni
  • SL-kaunottaret viideltä eri vuosikymmeneltä, kuusi eri mallisukupolvea

Global Automotive Elections Foundation listasi taannoin 1900-luvun vaikutusvaltaisimmat henkilöautomallit. Lopulliselle listalle päätyi 25 automallia.

”Maailmassa on noin 900 miljoonaa autoa ja tuhansia eri malleja. Näistä vain kourallinen luetaan automaailman ikonien joukkoon. Meidän SL on yksi näistä”, Daimler AG:n ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche kommentoi Mercedes-Benz 300 SL:n valintaa arvolistalle.

Kilpa-autosta sarjatuotantoon

SL-mallin historiaa ja mainetta ryhdyttiin rakentamaan kilparadoilla. Vuonna 1951 Mercedes-Benz päätti suunnitella ja rakentaa kilpa-auton, jonka tuli olla tehokas ja kevyt. Syntyi Mercedes-Benz 300 Super Light , jonka kori oli valmistettu alumiinista ja magnesiumista, ja jonka runkokehikko painoi ainoastaan 50 kiloa.

Suorituskykyä haettiin keveyden ohella tehokkaalla moottorilla. 300 Super Lightin nokalle asennettiin 3.0-litran suorakuutonen, jonka huipputeho oli 125 kW (170 hv).

Mercedes-Benz 300 Super Light esiteltiin vuonna 1952. Ensimmäisessä kilpa-ajossa Italian Mille Migliassa Mercedes saavutti uutuudellaan toisen ja neljännen sijan. Seuraavassa kilpailussa Prix de Berne´ssä Mercedes otti jo kolmoisvoiton ja heti perään Le Mansin 24 tunnin ajossa kaksoisvoiton.

Yli 60 vuoden mallihistoria

Mercedes-Benz 300 Super Light oli kilpa-auto ja ainoa SL-malli, joka ei koskaan päätynyt sarjatuotantoon asti. Sitä vastoin auton menestys kilparadoilla käynnisti vastaavanlaiselle katuautolle hurjan kysynnän. Mercedes-Benzillä ymmärrettiin nopeasti, että 300 Super Light -katuversio näyttävine ylös aukeavine lokinsiipiovineen olisi automarkkinoilla kova hitti.

Tehtaalla idea otettiin nopeasti käsittelyyn. Tuotantoauto päätettiin valmistaa ja Super Light -mallinimi lyhentää katuautossa muotoon SL.

Uusi Mercedes-Benz 300 SL Coupé esiteltiin jo helmikuussa New Yorkin -autonäyttelyssä vuonna 1954. Ensimmäisen katuliikenteeseen soveltuneen SL:n nokalla oli edelleen kilpa-autosta tuttu suorakuutonen, jonka suurin teho oli polttoaineen suihkutuksen myötä kasvanut 158 kW (215 hv). Auton huippunopeus oli hurja 247,5 km/h. Maailman ensimmäinen nykymittapuun mukainen superauto ja aikakautensa nopein sarjatuotantoauto oli nähnyt päivänvalon.

Samanaikaisesti Mercedes-Benzin Amerikan maahantuojan johtaja Maximillian E. Hoffman kampanjoi pienemmän kaksipaikkaisen SL Roadster-mallin puolesta. Mercedes kuunteli Hoffmania ja esitteli loppuvuodesta vuonna 1955 kaksipaikkaisen 1.9-litran moottorilla (77 kW/105 hv) varustetun 190 SL-mallin, jonka mallihistoria yhdeksää sukupolvea myöhemmin ulottuu yhä tähän päivään.

Näyttelyssä esillä olevat SL-klassikot ovat vm. 1957 Mercedes-Benz 190 SL (W121), vm. 1963 Mercedes-Benz 230 SL Pagoda (W113), vm. 1973 Mercedes-Benz 450 SL (R107), vm. 1990 Mercedes-Benz 500 SL (R129), vm. 2002 Mercedes-Benz 500 SL (R230) ja vm. 2008 Mercedes-Benz 500 SL (R231).

”SUOMEN KORKEIN AUTO”

Näyttelyn todellisiin erikoisuuksiin kuuluu kuvassa oleva Suomen korkein auto ja taatusti Suomen korkein Chevrolet Blazer, joka on teipattu American Car Show’n logoilla.

Kyseessä on siis poikkeuksellisen massiivinen kulkupeli. Ei ehkä mikään Monster Truck, mutta kuitenkin sen verran kookas, että ilman tikkaita auton ohjaamoon kiipeäminen ei huonokuntoiselta puuskuttamatta onnistu.

Autossa on nk. ”rättikatto” ja hauskana extra-varusteena peräkärry. Näin korkeita Off-Road-peräkärryjäkään ei juuri ole aikaisemmin tehty.

BLAZER-KISA!

Järjestämme yleisölle kilpailun, jossa tämän Blazerin liikenteessä bongannut henkilö voi ottaa autosta kuvan ja postaa se sitten someen #BongaaBlazerACS2018 -hästägillä!

Voittajille on luvassa vapaaliput näyttelyyn! Tarkkaile somea!

FHRA järjestää tänäkin vuonna suursuosion saavuttaneen harrasteajoneuvohuutokaupan näyttelyn päätöspäivänä sunnuntaina 1. huhtikuuta.

Huutokaupassa on edustettuina museorekisteröityjä ja vielä projektiasteisia harrasteajoneuvoja. Jokaiselle jotakin! – Huutokaupattavat ajoneuvot ovat esillä koko näyttelyn ajan niille varatulla näyttelyalueella.

Ilmoittautumiset: https://www.fhra.fi/americancarshow/ilmoittautuminen/

Huutokaupan ehdot: FHRAAuction2018_myyntiehdot

Lue lisää nettisivuiltamme: https://www.fhra.fi/americancarshow/ajankohtaista/

 

Media

https://www.fhra.fi/americancarshow/media/

 

Median akkreditoituminen

https://www.fhra.fi/americancarshow/ilmoittautuminen/

 

Lehdistötiedotteet

https://www.fhra.fi/americancarshow/media/lehdistotiedotteet-2/

 

Promokuvat vapaaseen käyttöön

https://www.fhra.fi/americancarshow/media/promokuvat-2/

 

Viime vuoden näyttelytunnelmia YouTubessa

https://www.youtube.com/channel/UCiWd2EPcrGYiempEpclLGwg?view_as=subscriber

https://www.youtube.com/watch?v=qzO8GpN5ZLw

 

Neljä näyttelyä yhdellä lipulla!

American Car Show  – MC Heaven – Tuning Car ShowMotorsport 2018

Historian ensimmäinen American Car Show autonäyttely järjestettiin Tikkurilan jäähallissa toukokuussa 1978, joten nyt on vuorossa jo 41. näyttely.

American Car Show -näyttely on ollut aina alansa suurin ja korkealaatuisin näyttely Suomessa. Se on neljän vuosikymmenen aikana laajentunut pienen piirin jenkkiautotapahtumasta mittavaksi harraste- ja erikoisajoneuvonäyttelyksi ja samalla yhdeksi suosituimmista koko perheen Pääsiäistapahtumista pääkaupunkiseudulla

Näyttelyn järjestää vuonna 1972 perustettu Finnish Hot Rod Association ry, FHRA.

American Car Show 2018 toteutetaan kolmipäiväisenä kuten viime vuonnakin, perjantaiaamusta sunnuntai-iltaan!

Näyttelyn aukioloajat:

Perjantai 30.3. kello 10.00 – 18.00

Lauantai 31.3. kello 10.00 – 18.00

Sunnuntai 1.4. kello 10.00 – 18.00

Liput:

Ennakkoon:

Päivälippu, 16-vuotiaasta alkaen 25€
Päivälippu, 7-15-vuotiaat 15€
Kokoaikaranneke 35€
Lapset alle 7v. ilmaiseksi.

Ovelta:

Päivälippu, 16-vuotiaasta alkaen 29€
Päivälippu, 7-15-vuotiaat 19€
Kokoaikaranneke 39€
Lapset alle 7v. ilmaiseksi.

Liput myy Tiketti ja Messukeskus.

Lisätiedot:

Finnish Hot Rod Association FHRA ry
Helsinki-Malmin lentoasema
00700 Helsinki

Puhelin: 0207 430 750
sähköposti: info@fhra.fi

 

www.fhra.fi

https://www.facebook.com/fhrary

https://www.facebook.com/americancarshow

https://twitter.com/FHRAry

http://instagram.com/fhrary/

https://www.pinterest.com/fhrary

 

Leo Laurell (toiminnanjohtaja) leo.laurell@fhra.fi p. 0207 430 751

Kaisa Lökfors (tiedotus, media ja markkinointi) kaisa.lokfors@fhra.fi p. 0207 430 752

Ina Baker (talous, laskutus ja muut hallinnolliset asiat) ina.baker@fhra.fi p. 0207 430 754

Martti Luoso (näyttelypäällikkö) martti.luoso@fhra.fi p. 0207 430 753

Marjo Leskinen (toimistoassistentti ja asiakaspalvelu) marjo.leskinen@fhra.fi p. 0207 430 755

Lasse Norres (lehdistöpäällikkö) lasse@norres.fi

 

Tervetuloa!