Elokuussa FHRA Marketing Oy:n toimitusjohtajana aloittanut Anssi Pinola on käynnistänyt uuden osion FHRA:n jäsenkirjeellä.
FHRA:n toimistolla valmistaudutaan jo täysillä ensi vuoteen. Samaan aikaan suunnitellaan sekä tulevaa kilpailukautta, että myös tietenkin päätapahtumaamme ACS25:tä, jonka valmistelut vievät kaikkien työajasta kokoajan enemmän ja enemmän. Ilmoittautumisjärjestelmän päivitys on saatu valmiiksi ja näyttelyilmoittautumisia ropiseekin jo tasaiseen tahtiin sisään.
Myös FHRA:n eri työryhmät kokoontuvat tiuhaan, ja mm. lajiryhmän 2025 sääntökirjan teko on jo pitkällä. Luvassa onkin tiettyjä helpotuksia ja kansallista jatkoaikaa 6-pisteen turvavöihin 8.50 ja hitaammissa ajoneuvoissa.
Ensivuoden tapahtumakalenteri alkaa hahmottua ja alustava versio onkin jo tätä kirjoitettaessa julkaistu.
Kausikortti tulee tuttuun tapaan Tiketin Black Week -tarjoukseen josta sen voi lunastaa 100€ hintaan.
Ensi kesänä juhlistamme Drag Racingin 50v taivalta Suomessa, jonka kunniaksi lanseeraamme numeroidun ”Collector’s Edition” version kausikortista joita tehdään vain 50kpl. Tämä 150€ hintainen keräilyversio on must-juttu jokaiselle todelliselle fanille, ole nopea sillä niitä ei riitä kaikille!
Kiihdytysajon 50v juhlallisuuksia suunniteltaessa tulee itsekin muisteltua miten lajin pariin on aikanaan päätynyt, ja kuinka paljon se onkaan omaan elämään vaikuttanut.
Taisin olla noin 10-vuotias, kun isoisän vanha Plymouth Satellite myytiin Ylivieskan paikalliselle harrastajalle, joka taas sattui olemaan siihen aikaan kovin aktiivisen kerhon, Kalajokilaakson USA Carsin jäsen.
Kun kerhon kimppatalli sattui sijaitsemaan vain parinsadan metrin päässä kotitalosta, voitte varmaan arvata missä poika vietti vapaa-aikaansa.
Pian pääsinkin mukaan Ylivieskan lentokentällä järjestettäviin kisoihin ja jäähallin näyttelyihin apumieheksi. Oikeasti olin varmasti pelkästään vaivaksi ja enemmän tiellä, mutta niinvain mukaan kuitenkin porukkaan pääsin.
Kaverit olivat vihreänä kateudesta kun herrat hakivat jopa kotoa kisoihin milloin milläkin jenkkiautoilla. Pysyvästi on mieleen jääneet kyyditykset mm. juuri valmistuneilla ’60 Pro street Caddyllä, Malibu Bitchillä ja ’56 Chop Top Chevyllä, ja tottakai kumi paloi risteyksessä kun pyysi.
Muutaman vuoden kuluttua päästiinkin kisoja tekemään uudelle Kalajoen lentokentälle, jonne iän karttuessa pystyin jo tarvittaessa tulemaan itse paikalle omalla mopolla, ja saatoin jo siinävaiheessa olla vähän avuksikin.
Kalajoen ja West Coast Street Cup-kisojen myötä sain maistaa isompaa meininkiä ja muistankin elävästi erään illan kentällä jolloin ihmettelin radanliimausta ensimmäisen kerran. Se haju ja tunne kun kenkä tarttuu rataan kiinni. Eipä olisi vielä silloin arvannut että sitä hommaa saan myöhemmin tehdä itsekin ihan riittämiin.
Hommahan oli viimeistään sillä selvä kun FHRA järjesti Kalajoella ensimmäisen SM-kisansa, jäi fiilis että tässä haluan olla vielä enemmän mukana. En olekkaan ainoa jonka puoliso ja suuri osa kaveripiiristä on löytynyt nimenomaan Drag Racingin kautta.
Monesti on tullut jälkeenpäin ihmeteltyä miten hienosti nämä harrastajat jaksoivat ottaa minut mukaan. Nuorelle pojalle nämä kokemukset olivat unohtumattomia, ja nämä harrastajat suorastaan sankarin asemassa.
Useimmat heistä ovat edelleen aktiivisia harrastajia ja hyvä niin. Mutta uusiakin tarvitaan enemmän mukaan jotta seuraavia tasakymmeniä voidaan juhlia vielä pitkään. Nuorten saaminen kiihdytysajon pariin on meidän jokaisen yhteinen tehtävä, ja välillä on hyvä miettiä miten me itse sitä toteutamme.
Harrastuksemme kirjo on todella laaja, ja mukaan voi lähteä monella eri tavalla. Voi mm. kilpailla, rakentaa, puuhata tiimissä mekaanikkona, auttaa kotona tukijoukoissa, hoitaa tiimin tiedotusta ja somea, tai vaikkapa olla toimitsijana kuten itse olin. Kaikki tehtävät ovat yhtä tärkeitä, ja kaikkia tarvitaan jotta homma jatkuu.
Tässä kohtaa on hyvä kysyä, kenen sankari sinä olet?
Anssi
Juttu on julkaistu FHRA:n marraskuun jäsenkirjeellä.