18.6.2022 FHRA Street Race & No Prep Challenge, Vesivehmaan lentokenttä
Voit valita kuljettajana ajatko No Prep Challangea vai ihan streettiä. No Prep Challange -katusarja on tullut lisäksi jo vakiintuneeseen kiihdytyspäivätapahtumaan! Vesiksellä vedetään!
FHRA:n No Prep Challenge 2022! Tarkoituksena tehdä iso ja räväkkä katusarja. Ajatetaan pääasiassa preppaamattomilla radoilla (ei kumitettu/liimattu). Kilpailumatka 1/8 maili, heads-up. Täysillä päätyyn!
Luethan säännöt: https://www.fhra.fi/wp-content/uploads/2021/05/NO-PREP-CHALLENGEsaannot.pdf
FHRA No Prep Challange -kuljettajilta vaaditaan kilpailijalisenssi.
Katukuskit:
Tule paikan päälle kokeilemaan kuinka oma ajokkisi kiihtyy 1/8-mailin matkalla. Tule viettämään vauhdikasta päivää Vesivehmaan lentokentälle! Tapahtumassa katulailliset ajoneuvot testaavat kiihtyvyyttään varttimailin matkalla. Paikalla FHRA:n ajanotto ja rataryhmä.
Paikka:
Lahti-Vesivehmaan lentokenttä, Lentotie 105, 17130 Vesivehmaa
Aika:
Lauantai 18.6.2022 klo. 10.00-18.00
Portit aukeaa kuljettajille klo. 9.00. Katsastus alkaa klo. 9.00 ja kuljettajakokous n. klo. 9.45
Pääsyliput:
Alle 18-vuotiaille ilmainen pääsy tapahtumaan!
Kaikki liput vaihdetaan rannekkeisiin portilla.
Ikäraja: Ikärajaton, alle 12-vuotiaat vain huoltajan seurassa.
Päivälippu: 15 €
Liput ennakkoon Tiketistä tai portilta!
Hyvä asiakkaamme! Huomioithan, että Drag Racing kilpailu järjestetään säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, sään salliessa ajoja jatketaan heti kun se vain on mahdollista.
Emme palauta maksua lunastetuista lipuista, emmekä korvaa kadonneita lippuja. Emme vastaa alueella tapahtuneista henkilö- tai omaisuusvahingoista. Olet alueella omalla vastuulla.
Tervetuloa!
Kuskit:
Ennakkoilmoittautuminen kuskeille http://www.dragracing.eu/index.asp
Valitse joko No Prep Challangea tai street!
Kuljettajien tulee luoda profiili palveluun. Kilpailijanumeroksi laitetaan ajoneuvon rekisterinumero.
Kuljettajia otetaan mukaan tapahtumaan rajattu määrä, että voimme taata kuskeille tarpeeksi monta vetoa päivälle.
Ennakkoilmoittautumisen yhteydessä maksetaan osallistumismaksu, joka on koko päivästä 50 € + käsittelymaksu. Hinta sisältää kaikki päivän vedot ja katsastusmaksun. Dragracing.eu -palvelussa voi maksaa Paytrailin kautta useimpien suomalaisten pankkien verkkomaksuna tai luottokortilla.
Otamme ilmoittautumisia vastaan myös paikan päällä, jos tapahtumaan vielä mahtuu vetäjiä. Osallistumismaksu portilla on 50€ + 20€ käsittelymaksu.
Pyydämme siis ennakkoilmoittautumisia, jotta voimme taata jouhevampaa ajoa. Jos ilmoittaudut vetämään vasta paikan päällä, emme voi taata, että mahdut mukaan. Olemme rajanneet osallistujien määrää juuri tästä syystä, että kaikki ennakkoonilmoittautuneet varmasti pääsevät vetämään useamman kerran.
Vaatimukset testiajoa varten:
Ajoneuvojen täytyy olla rekisteröityjä ja katsastettuja katukäyttöön (ei kilpa-ajoneuvoja, ei slicksejä, ei matkustajia).
Autot: Voimassa oleva ajokortti ja rekisteriote, umpinaiset kengät, kypärä, ajohanskat, pitkät housut ja pitkähihainen paita, turvavyö pakollinen kaikissa autoissa.
Moottoripyörät: Voimassa oleva ajokortti, ajopuku, umpinaiset kengät, umpikypärä ja ajohanskat (selkäpanssari suositus). Ajohousut ei saa olla farkkujen näköiset. Ajokengät ei saa olla niin lyhytvartiset, että sääri näkyy ajoasennossa.
Muuta huomioitavaa:
Rekisteröinti: ei liikenteestä poistettuja, pitää olla ote ja jonkunlainen kilpi, joka kuuluu ajoneuvoon.
Vakuutus: liikennevakuutuksen voimassaoloa emme pysty valvomaan, mutta huomioithan, että se ei ole voimassa suljetulla alueella.
Katsastus: ei tarvitse olla katsastuksen voimassa, eikä muutoksien otteessa.
Ilokaasu: saa ajaa ilokaasulla, koska kyseessä on katukulkine, jota ajetaan suljetulla alueella.
Renkaat: nastat ja ketjut kielletty.
Hyvä asiakkaamme! Huomioithan, että Drag Racing kilpailu järjestetään säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, sään salliessa ajoja jatketaan heti kun se vain on mahdollista. Emme palauta maksua lunastetuista lipuista, emmekä korvaa kadonneita lippuja. Emme vastaa alueella tapahtuneista henkilö- tai omaisuusvahingoista. Olet alueella omalla vastuulla.
OHJEITA TESTAAJILLE!
Toivotamme sinut tervetulleeksi testaamaan ajoneuvosi kiihtyvyyttä. Sinun pitäisi toimia seuraavien ohjeiden mukaan.
VARIKKO JA SIISTEYS
Ilmoittautumisesi jälkeen sinut ohjataan katsastuspaikalle ja tämän jälkeen omalle varikkopaikalle joka sinulla on käytössäsi koko tapahtuman ajan. Näin ollen huolehdit paikkasi siisteydestä myös lähtiessäsi pois. Alueella on riittävästi jäteastioita. Ongelmajätteitä kuten esim. jäteöljyä, ei saa jättää tapahtumaalueelle. Mikäli tapahtuma järjestetään moottoriurheiluradalla, tulee ajoneuvojen alla käyttää varikkomattoa, jottei mahdolliset nestevuodot valuisi suoraan maahan. Jokaisella varikolla mattoa suositellaan.
KATSASTUS
Ajoneuvot katsastetaan katsastuspaikalla, joten ole ajoneuvosi lähettyvillä, jotta katsastus voidaan suorittaa. Saat autoosi osallistumisnumeron ja katsastustarran, ilman niitä et pääse ajamaan.
AJAJAKOKOUS
Ennen ajojen alkamista, pidetään ajajakokous johon kaikki kuljettajat ovat velvollisia osallistumaan. Kokouksessa käydään läpi mm. turva-asioita, radalla käyttäytymistä ja muuta oleellista.
LÄHTÖÖN VALMISTAUTUMINEN
Itse ajoon lähdön teet oma-aloitteisesti, emme tule hakemaan sinua ajamaan, vaan sinun täytyy siirtyä lähtöalueelle omin keinoin. Lähtöjärjestelyalueelle tulee kaksi parijonoa autoille ja yksi pyörille. FHRA:n toimitsijat näyttävät sinulle mihin jonoon menet,lähtöalueella tarkistamme ajolupasi. Kun olet lähtövuorossa toimitsijamme näyttää sinulle koska voit siirtyä ns. burnis-alueelle. Siellä seuraava toimitsija näyttää sinulle koska saat aloittaa renkaiden lämmityksen. Jos et lämmitä renkaita, siirry muutama metri eteenpäin ja jää odottamaan lähettäjän käsimerkkejä, jolla hän ilmoittaa koska saat asettua lähtövaloihin.
AJAMINEN
Lähtövaloihin asetutaan hiljaa eteenpäin liikkuen, kun näet, että ensimmäinen (ylin) valkoinen lamppu syttyy liikut vielä hiukan eteenpäin, jolloin toinen valkoinen valo syttyy. Silloin olet valmiina lähtövaloissa, kun molempien ajajien valkoiset valot palavat, niin lähettäjä käynnistää ”kuusen”, jolloin keltaiset lähtövalot alkavat laskea puolen sekunnin välein. Viimeisenä syttyy vihreä valo, joka on merkki siitä että saat lähteä. Jos lähdet liian nopeasti, syttyy punainen valo merkkinä varaslähdöstä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun täytyy pysähtyä, vaan ajat normaalin ajosuorituksen. Varaslähtö ei myöskään vaikuta aikaasi. Ajanottokellot käynnistyvät kun ajoneuvosi etupyörä vapauttaa kennojen valosäteen.
Ajosuorituksestasi saat aina aikakortin ja jos tietosi on ajanottojärjestelmässä, jonka voit noutaa ajanottotornista.
Jos ajosuorituksesi aikana ilmenee ongelmia esim. liiallista sutimista lähdössä, vaihteet eivät mene päälle, missasit vaihdon, outoa tärinää ajoneuvosta, savuttamista tms. niin älä vedätä turhaa, sillä ajosi on jo pilalla. Jätä veto seuraavaan lähtöön. Näin mahdollisesti vältymme ikäviltä radanpuhdistustalkoilta ja ajoneuvosikin saattaa säilyä ehjänä.
Jarruta heti maalin jälkeen ja pudota vauhti sellaiseksi, että voit poistua radalta turvallisesti. Mikäli järjestäjä toteaa, että kiihdyttäminen jatkuu yhä jarrutusalueella suljetaan kyseinen ajoneuvo sekä kuljettaja pois tapahtumasta välittömästi.
Jarrutusalueella sinun on varottava lähtökaveria esim. oikealla radalla ajaessasi et saa kääntyä vasemmalle paluutielle, ennen kuin vasemman radan kuljettaja on kääntynyt paluutielle. Näin varmistetaan ettei tulee päälleajoa. Paluutiellä on 30 km/h nopeusrajoitus. Ajosuorituksen jälkeen palaa omalle varikkopaikallesi tarkistaaksesi, että kaikki on ajoneuvossa kunnossa ja sen jälkeen seuraavaan testiyritykseen. Vältä ajamista liian kuumalla moottorilla tai vaihteistolla.
MUUTA
Alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena on ajaminen ehdottomasti kiellettyä. Paikalla tehdään pistokokeita ja mikäli jäät kiinni, ilmoitetaan siitä välittömästi viranomaisille. Ajosuoritus tehdään yksin, ei kyyditettäviä mukana. Tapahtuman järjestäjän vakuutus ei korvaa mahdollisia testaajalle aiheutuneita vahinkoja.