Elokuussa FHRA Marketing Oy:n toimitusjohtajana aloittanut Anssi Pinola käynnistää uuden osion FHRA:n jäsenkirjeellä.
Ajattelin ottaa säännöllisen epäsäännölliseksi tavakseni kertoa kerhon kuulumisia näin vapaamuotoisesti.
FHRA on aiemmin, ja usein syystäkin saanut pyyhkeitä tiedottamisesta ja sen puutteesta. Haluan kuitenkin muistuttaa, että usein johtoryhmän kokoukset ja niiden sisältämät asiat kuitenkin ovat keskeneräisyyksien takia sellaisia että niistä on kovin vaikea tiedottaa.
Tätä kirjoittaessa toimisto on ollut kiireinen kiihdytyskauden finaalikisan valmisteluissa. Samaan aikaan osa Crew:sta on ollut aiempien vuosien tapaan Saksassa Nitrolympx FIA kisassa edustamassa kerhoamme useissa eri tehtävissä. Tarkkasilmäisimmät saattoivatkin huomata livelähetyksestä tutunnäköisen lähtökuusen, kyseinen kisa taidettiinkin ajaa läpi meidän ajanotollamme.
Ilokseni sain huomata, että Kauhavan finaalikisaan on ilmoittautunut kauden ennätysmäärä kilpailijoita, tällähetkellä uudet kuljettajat ja lisenssiaatit mukaan laskettaessa kilpailijamäärä on jo reilusti yli 120! Kaikki kuluneen kauden haasteet huomioonottaen tämä on erinomainen luku, ja haluankin välittää siitä suuret kiitokset kaikille kilpailijoille ja tiimeille. Tämä jos mikä antaa uskoa ja intoa tulevan kauden suunnitteluun sekä meillä toimistolla, että johtoryhmässä ja crew:ssa työskenteleville vapaaehtoisille.
Kilpailijamäärissä plussana näkyy tottakai meidän uudet ryhmät jotka nähdään ensikertaa mukana Kauhavan kisassa. MAN Truck -yhteistyön myötä näemme kunnon kattauksen nopeita sliksipyöriä, kun luotettavat turbo funnybiket haastavat nitrokäyttöiset pro-ryhmien pyörät.
Street Kings 2024- ryhmässä taas nähdään suositun NoPrep sarjan autot vastaan Street autot. Saavatko NoPrep starat säädettyä autonsa liimalle? 1/8 mailin ajomatka ei anna mitään kilpailijoille anteeksi, mutta yleisö näkee kaiken.
Suuren osallistujamäärän ja lisäryhmien tuoman mielenkiinnon vuoksi odotan finaalikisaan myös hyvää määrää yleisöä, nyt kannattaakin olla paikalla, jotta talvella on mitä muistella. Myös paikalliseen markkinointiin on panostettu totuttua enemmän. Kisajulisteita ja mainoksia on Pohjanmaalla jaossa huomattava määrä, ja saattaapa kisaliput voittaa myös joistain monista yhteistyökumppaneidemme järjestämistä lippuarvonnoista.
Vesivehmaan tapahtuma oli kaikin puolin onnistunut, katupuolen kauden viimeinen saatiin ajaa hyvässä kelissä ja yleisökin oli hyvin paikalle löytänyt. Tapahtuma sai myös paljon kiitosta sujuvuudesta, ja siitä kunnia kuuluu FHRA Crew:lle. Onnittelut Jontelle No Prep Challenge 2024 voitosta!
Moottoriliiton hallitus on ottanut kantaa uuteen liikennevakuutuslakiin ja myöntänyt sen aiheuttamat ongelmat. Meidän kanssa samoissa vaikeuksissa on mm. Speedway. Sekavat käytännöt vakuutusyhtiöissä ja siirtolupien kanssa saattaa kilpailijat eri asemaan keskenään, mikä vielä korostuu meidän lajissamme jossa sekä autot että pyörät ajavat yhdessä. Yhtenäistä käytäntöä liikennevakuutuksiin kilpailua varten ei vielä ole. FHRA on mukana työssä, jotta asiaan saataisi parempi ratkaisu jo ensi kaudelle.
FHRA:n museotarkastajat ovat olleet myös kiireisiä koko kauden, tarkastuksia tehdään ennennäkemättömällä tahdilla ja kerhon tarkastajien verkosto alkaakin olla todella kattava. Se kertoo, että harrastuksemme voi hyvin.
Rakentelu- ja lakisäädöksien asiantuntijamme valmistelevat lausuntoa Traficomille ajoneuvojen rakennemuutospäätökseen liittyen. Yhteistyön tavoitteena on poikkeuslupahakemusten määrän vähentäminen. Seuraavaksi vuorossa on jäsenkyselyn mielipiteiden ja kommenttien läpikäynti ennen lopullista lausuntoa.
Myös American Car Show 2025:n valmistelut on aloitettu. Luppe on kiertänyt ahkerasti koko kesän promoamassa ensikevään näyttelyä useissa eri ajoneuvotapahtumissa. Kiertueella onkin jaettu useita kutsuja pääsiäisen näyttelyyn hienoille ajoneuvoille. Ensi vuonna juhlistamme Drag Racingin 50v juhlavuotta Suomessa, ja se tuleekin näkymään myös näyttelyssä sekä kerhon muussa toiminnassa läpi vuoden.
Lopuksi haluan vielä muistuttaa tämän vuoden kampanjasta, jonka myötä uudet kuljettajatutkinnon suorittajat SM-kilpailuissa saavat ensimmäisen kilpailun osallistumisen ilmaiseksi. Tämän tiedottamisessa emme ole onnistuneet, asiasta puhuttaessa se tulee edelleen monelle yllätyksenä.
Uuden kuljettajan maksettavaksi tulee vain 100 € tutkintomaksu, (joka sisältää perjantain testipäivän osallistumisen) sekä varikkosähkömaksu. Lisäksi tarvitset joko AKK tai SML lisenssin. Uudeksi kuljettajaksi katsotaan henkilö, jonka kuljettajatutkinto ei ole voimassa. Lisätietoja löytyy FHRA:n nettisivuilta ja uuden kuljettajan ohjeesta, vielä ehtii Kauhavalle mukaan!
Tässäpä kuulumiset tällä kertaa, palataan asiaan taas syksymmällä, jolloin meillä on toivottavasti enemmän kerrottavaa ensikauden kuvioista sekä näyttelystä.
Nähdään Kauhavalla!
Anssi
Juttu on julkaistu FHRA:n elokuun jäsenkirjeellä.