Kilpailuryhmät

Kilpailuryhmiä Drag Race -lajissa on useita, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaan saamiseksi. Autojen ns. ammattilais-, Pro- eli Professional-ryhmiä ovat Top Fuel, Top Methanol Dragster ja Top Methanol Funny Car yhdistettynä, Pro Stock ja Pro Modified. Moottoripyörien vastaavat ovat Super Street Bike, Pro Stock Motorcykle, Super Twin Motorcykle ja Top Fuel Bike. Kaikissa Professional -ryhmissä ajetaan virallisista, kattojärjestöjen (F.I.A. ja FIM-E) alaisista Euroopan mestaruuksista.

Seuraavassa kiihdytysryhmät lyhyesti, ensin Pro-, sitten Sportsman-ryhmät

Autoryhmät

Top Fuel on kiihdytysajojen kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani.

Sisarryhmänä voidaan pitää samankaltaisella tekniikalla ja hiilikuitukorilla varustettua Funny Caria. Euroopassa Funny Careja on vain pari kappaletta, mutta Amerikassa ne ovat erittäin suosittuja. Nämä nitro-ohjukset kehittävät arviointitavasta riippuen 7000-10.000 hevosvoiman tehot ja kulkevat 1000 jalan kilpailumatkan parhaimmillaan alle 4,0 sekunnin. Maaliviivalla auton nopeus voi olla jopa yli 500 km/t! Nollasta sataan näiltä autoilta kuluu noin puoli sekuntia, kaksisataa on taulussa noin sekunnissa.


Top Methanol Dragster -ryhmä muistuttaa hyvin paljon Top Fuel -ryhmää. Näissä autoissa polttoaineena käytetään kuitenkin metanolia. Tehohuiput ovat noin 3000 hv. Suoritusarvot ovat neljäsosamaililla parhaimmillaan 5,1 sekuntia ja 450 km/h.

Top Methanol Funny Car -ryhmän autot käyttävät polttoaineena myös metanolia. Suurin ero Top Methanol Dragster -autoihin on korin ja rungon erilainen rakenne. Top Methanol Funny Car -autoissa käytetään Nitro Funny Carista tuttua hiilikuitukoria, joka muistuttaa ulkonäöltään paljon normaaliautoa. Ulkonäkö kuitenkin pettää, sillä näissäkin autoissa on yli 3000 hv teho ja ne kiihtyvät nollasta sataan reilusti alle sekunnissa.

Molemmat auto tyypit ajavat Top Methanol -ryhmänä EM-sarjaa.


Pro Stock -autot ovat tehokkaimpia vapaasti hengittäviä bensiinikäyttöisiä autoja. Ulkonäöltään ne muistuttavat tuotantoautoja. Hevosvoimia Pro Stock -autoissa on parhaimmillaan noin 1350. Nopeutta neljännesmailin jälkeen on normaalisti yli 330 km/t. Parhaat ajat ovat alle 6,50 sekuntia.


Pro Modified -ryhmä on saavuttanut yleisön suosion, eikä ihme. Tässäkin ryhmässä autot muistuttavat paljon tuotantomalleja. Erona on kuitenkin iso takasiipi sekä muhkea ilmanottoaukko konepellillä. Autoina on usein klassisia ja näyttäviä malleja, kuten ´57 Chevrolet, ´63 Corvette, ´41 Willys, ´67 Camaro jne. Autojen tekniikka on pitkälti sama kuin Top Methanol -ryhmissä, eli reilut 3000 hevosvoimaa, jotka vievät autot noin 400 km/t ja alle 6 sekunnin aikoihin.


Competition Eliminator- ryhmä on sekoitus pitkiä dragstereita ja tuotantoauton näköisiä ajoneuvoja. Autojen virittäminen on vapaata ja erilaiset ahtimet ovat sallittuja. Jotta erilaiset autot voisivat kilpailla tasaväkisesti keskenään, käytetään ryhmässä ns. handicap- eli aikatasoitusmenetelmää. Handicapin turvin heikompitehoiset ja painavammat autot saavat lähteä matkaan lähtöviivalta aiemmin kuin tehokkaammat ja kevyemmät autot. Ensimmäinen kilpailija maalissa on voittaja.


Sportsman ET, Pro ET ja Super Pro ET– ET-racingissa keskitytään kahteen asiaan: turvavarusteisiin ja kaasun pohjaan painamiseen! Kilpa-autoksi käy mikä tahansa korimalli: doorslammer, altered, funny car tai dragster. Tekniikkana voi olla lähes mitä tahansa nelosturboista metanolikaseihin – kaikki käyvät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta. Sportsman ja Pro ajetaan yhdistettynä aikaikkunalla 9.00-19.99 sekuntia. Super Prossa dial-in’in pitää olla 6.00-8.99 välillä. Säännöt mahdollistavat siis tasaisen kilvanajon erilaisella kalustolla ja aina täysillä.


Super Comp -ryhmässä ajavat myös niin dragster- kuin tuotantotyyppiset autot. Erona Competitioniin Super Comp -ryhmässä on voimassa ryhmäindeksi, jota kilpailijat eivät saa alittaa. Tämä indeksi on 8,90 sekuntia. Kilpailuparista voittajana selviää se, joka on maalissa ensimmäisenä alittamatta kuitenkaan ryhmäindeksiä. Tiukoissa kisoissa nähdään jopa 7-8 kilpuria, jotka ovat ajaneet aika-ajoissa peräti yhden sadasosan sisään toisistaan.


Super Gas -ryhmässä pätevät samat säännöt kuin Super Comp -ryhmässä, mutta Super Gas -ryhmässä ryhmäindeksi on 9.90 sekuntia. Kilpa- autot ovat tuotantomallin näköisiä, dragsterit ovat kiellettyjä. Tasaisimmissa kilpailuissa voi täsmälleen ihanneaikaan ajaa jopa 3 kilpailijaa tuhannesosan tarkkuudella.


Stock/Super Stock -ryhmässä on yhdistetty kaksi ryhmää, Stock- ja Super Stock -ryhmät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta ja ovat laskennallisesti yhtä aikaa maalissa. Ryhmä on Pohjoismaissa varsin suosittu, tasaisia kisoja nähdään usein. Tasaisuuden vuoksi reaktioajat ovat erityisen merkittävässä osassa ja siksi myös kokemus on valttia. Stock- ja Super Stock -kilpurit perustuvat tuotantoautotoihin ja virittäminen on hyvin rajattua.


Pro Street -ryhmän autot voidaan virittää melko vapaasti. Katsastusta katuliikenteeseen ei vaadita. Autot eivät kuitenkaan saa kulkea neljännesmailin matkaa nopeammin kuin 7.60 sekuntia. Yli 1000-hevosvoimaiset monsterimoottorit eivät ole harvinaisia. Tasoituksia ei ole. Kumpi on ensin maalissa on voittaja.


Super Pro Street. Ryhmän autot ovat samanlaisia kuin Pro Streetissä, mutta tehokkaampia. Ryhmän ajat on rajattu 6,60 sekuntiin.


Top Doorslammer on nimensä mukaan tarkoitettu tehokkaille oviautoille. Kilpailumatka on PS ja SPS luokista poiketen 1/8 maili. Ensimmäinen maalissa voittaa, ei tasoituksia.


Street -ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia. Autot jaetaan kahteen ryhmään, Real Street (vapaasti hengittävät) ja Top Street (Ahdetut). Moottorin viritys vapaa eikä mitään tasoituksia tunneta.


 

 

>>> Inspiroidu – kiihdytysurheilu.fi