OHJEITA KILPAILIJOILLE
Tässä ohjeessa on kuvattu erilaisia ohjeita lähinnä uusille kuljettajille, mutta kertauksen vuoksi myös vanhatkin kuljettajat voisivat lukea tämän ohjeen läpi ennen uuden kauden alkua. Jos sinulla on vielä kysymyksiä tämä ohjeen lukemisen jälkeen, FHRA:n toimisto vastaa mielellään kysymyksiisi!

Ohje talteen tai tulostettavaksi pdf-muodossa – Klikkaa tästä!

1. KUINKA ALOITAT URASI KIIHDYTYSAJAJANA?
Kaikki alkaa lajiin tutustumisella. Finnish Hot Rod Association ry (myöhemmin FHRA) on kiihdytysajon kattojärjestö Suomessa.

Autourheilun kansallinen kattojärjestö AKK-Motorsport (myöhemmin AKK). FIA on autourheilun kansainvälinen kattojärjestö ja AKK on sen jäsen. AKK on myöntänyt FHRA:lle oikeuden kiihdytysajojen järjestämiseen.

Moottoripyöräilyn kansallinen kattojärjestö on Suomen Moottoriliitto ry (myöhemmin SML). FIM on moottoripyöräilyn kansainvälinen kattojärjestö, ja se on jaettu mannerkohtaisiin alajärjestöihin. FIM E on Euroopan alajärjestö ja SML on FIM E:n jäsen. SML on myöntänyt FHRA:lle oikeuden kiihdytysajojen järjestämiseen.

FHRA järjestää kiihdytysajotapahtumat. Ota selvää, mitä vaihtoehtoja sinulla on, eli tutustu auto- ja moottoripyöräryhmiin, sekä niiden välisiin eroihin esimerkiksi kilpailuissa. Kun sinulle on selvinnyt mitä ryhmää/luokkaa haluat alkaa ajamaan, tutustu sekä yleisiin, teknisiin ja ryhmäkohtaisiin sääntöihin. Molempien ajoneuvoryhmien säännöt löydät FHRA:n nettisivuilta kohdasta Drag Racing > Säännöt. Kannattaa myös kysellä kyseistä ryhmää ajavilta kuljettajilta vinkkejä ajamisesta.

2. LISENSSI (ELI VAKUUTUS)
Ensimmäisenä on hankittava lisenssi eli vakuutus, joka kattaa harjoitus- ja kilpailutilanteessa sattuneet vahingot. Autolisenssin myöntää AKK ja moottoripyörälisenssin SML, mutta kuljettajatutkinnon kirjalliset kuulustelut ja kuljettajatutkintoajot valvoo FHRA.

2.1. AUTOT
Suomalaiselta Drag-ryhmän kuljettajalta (muu kuin FIA -ryhmä) vaaditaan oman kotimaansa kilpailuissa AKK:n myöntämä kansallinen DR-lisenssi, tämä koskee myös Junior-kuljettajia. Kansallisen Drag Race-lisenssin omaavat DR-C Junior ja A/B/C-3 ET, A/B/C-4 ET ja DR-C ET -luokitellut kuljettajat ovat oikeutettuja osallistumaan ulkomailla järjestettäviin kansallisiin kilpailuihin EU:n sisällä. Tällöin kuljettajat tarvitsevat erillisen AKK:n myöntämän National-lisäkortin. Kilpailijan tulee tilata erillinen lisenssikortti (National Licence) KITIstä itse tekemällä ns. lisenssin korotuksen ja valitsemalla tuotteeksi kansallinen lisenssi + national-lisäkortti. Jos on kansallinen lisenssi jo pohjalla, niin KITI laskee automaattisesti maksettavaksi vain noiden välisen erotuksen = national-lisäkortin hinnan. Kortti postitetaan KITIssä olevaan osoitteeseen. National-lisäkortissa on myönnetty startti-lupa kilpailijalle. Erillistä starttilupaa ei siis enää tarvitse pyytää FHRA:lta erikseen. Ulkomaalaisilla on oman maansa ASN:n myöntämä DR-lisenssi, sekä lajiliiton myöntämä osallistumislupa.

Lisenssin osto AKK KITI -kisapalvelu, klikkaa tästä. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet lisenssin hankintaan https://www.autourheilu.fi/kilpailijat/kilpailijalisenssit/

2.1.1. AUTOPUOLEN TUTUSTUMISLISENSSI
Tutustumislisenssi on käytettävissä seuraavissa ryhmissä: OS, RS, TS, VD, NP, PM, PRO, TMD, TMFC, FC ja TF.

Tutustumislisenssin käyttö on mahdollista ryhmien: JR/D, SET, PET, SPET ja S/SS kuljettajatutkinnon suorittamisen yhteydessä osallistuaksesi kilpailuun.

Tutustumislisenssi on tarkoitettu kertaluonteiseksi ja edellyttää AKK:n alaisen kerhon jäsenyyttä sekä FHRA kilpailijatutkinnon suorittamista. Lisätietoja saat FHRA:n toimistolta info@fhra.fi.

2.2. PYÖRÄT
Moottoripyöräkuljettajilla tulee olla SML:n:

    • Voimassa oleva vuosilisenssi (Drag Race kuuluu Rajoitetun lisenssiin piiriin) etukäteen ostettuna SML MOTTI-järjestelmästä
    • Tai kilpailupaikalta ostettu kertalisenssi, jolloin kilpailijalta vaaditaan esitettäväksi voimassa olevan jäsenkerhon jäsenyys MOTTI järjestelmän kautta)
    • Tai oman maansa FMN:n myöntämä kansallinen tai kansainvälinen Drag Racing-lisenssi.
      Moottoripyörälisenssin edellytyksenä on jonkin SML:n alaisen moottorikerhon tai -seuran jäsenyys. Moottoripyörälisenssit myöntää SML.

Lisätietoja lisenssistä www.moottoriliitto.fi sekä SML Urheilusäännöstö.

Kansainvälisen lisenssin osalta kuljettajan tulee ottaa yhteyttä SML:n toimistoon (puh. 0207 789 960). Voimassa oleva lisenssi tulee esittää kilpailupaikalla Motti-palvelusta tai ajaja on velvollinen ostamaan kertalisenssin huolimatta siitä, onko vuosilisenssi voimassa.

Lisenssi osto SML Motti -palvelusta, klikkaa tästä.

3. KULJETTAJATUTKINTO
Voit suorittaa kuljettajatutkinnon FHRA:n järjestämässä kiihdytysajotapahtumassa ja se koostuu kahdesta eri osasta:

Kirjallisesta kuljettajatutkinnosta, joka tarkistetaan välittömästi sen suorituksen jälkeen, eli saat palautteen heti. Mikäli kirjallinen osuus tuntuu haastavalta etkä läpäise sitä, voit yrittää uudestaan.
Ja kuljettajatutkintoajoista, joilla varmistetaan, että ymmärrät lajin luonteen ja hallitset ajoneuvosi. Kilpailijatutkintoajot pitää suorittaa kyseisen kilpailuryhmän kilpailuajoneuvolla. Ryhmästä riippuen, voit suorittaa DR-C ET-lisenssin jopa käyttöautollasi. Kuljettajatutkintoajoja suoritettaessa tulee ajoneuvo merkitä isolla, näkyvällä X-kirjaimella ajanoton puoleisessa sivuikkunassa/katteessa mahdollisen kilpailunumeron päällä.

Kuljettajatutkinnon ja kuljettajatutkintoajot suoritettuasi, voit osallistua varsinaiseen ensimmäiseen kilpailuusi ilman erillistä kilpailukohtaista maksua.

Autot: löytyvät autojen säännöistä kohdasta Lajitutkintoluokat. Tutkinnot pysyvät voimassa viisi (5) ajamatonta välivuotta.

Pyörät: löytyvät pyörien säännöistä kohdasta Kilpailu- ja kilpailijatutkintoryhmät. Kilpailuryhmäkohtainen kilpailijatutkinto tulee suorittaa uudelleen kolmen (3) ajamattoman kauden jälkeen.

Kilpailemaan päästäksesi tarvitset tietysti kilpa-ajoneuvon. Jos olet rakentanut uuden ajoneuvon, on se ensin katsastettava ja siihen on hankittava katsastuskortti tilaamalla FHRA:n toimistolta sähköpostitse. Täytä lomake ja lähetä se FHRA:n toimistolle.

Lisätietoja saat FHRA:n toimistolta info@fhra.fi.

 

4. KILPAILUUN ILMOITTAUTUMINEN
Kilpailijat ilmoittautuvat kilpailuihin www.dragracing.eu portaalin kautta. Uuden kuljettajan ilmoittautuminen tapahtuu suoraan FHRA:n toimistolle info@fhra.fi ennen kilpailua.

5. KILPAILUPAIKALLE SAAPUMINEN
Kun saavut kilpailupaikalle, tulee sinun ensimmäiseksi ilmoittautua kilpailutoimistossa kilpailuun, aukioloajat löydät kilpailukutsusta. Kilpailutoimiston sijainti on merkitty varikkokarttaan, joka julkaistaan fhra:n somessa (fb, ig, nettisivut, keskustelupalsta) lähempänä kilpailua.

Kilpailutoimistossa saavat asioida vain kuljettajat ja junioreiden huoltajat. Kilpailijan henkilökohtaista kuorta, joka sisältää tarvittavat dokumentit (paperit, kulkuluvat, team-liput/rannekkeet ja muut paperit), ei voida luovuttaa tai team-lippuja myydä muille kuin ko. kuljettajalle itselleen. Kun tulet ilmoittautumaan toimistolle ja noutamaan paperisi, lisenssi ja ajokortti (18 vuotta täyttäneet). OTA MAKSUTOSITE MUKAAN KILPAILUTOIMISTOON

(Tositteesta tulee ilmetä mistä kilpailusta on kyse.). Varaa kilpailupaikalle mukaan riittävästi käteistä rahaa, sillä radalla ei ole pankkiautomaattia. Kilpailutoimistossa voi maksaa myös pankki/luottokortilla.

Mikäli et ole ilmoittautunut tai maksanut osallistumistasi kilpailupaikalle saapuessasi? Varaudu maksamaan myös jälki-ilmoittautumismaksu sata euroa (100.00 €) kilpailukutsun mukaisesti. Jälki-ilmoittautumismaksu on sanktio siitä, että paperitöitäsi ei ole voitu hoitaa etukäteen ja ne joudutaan tekemään paikan päällä. Näin ollen myöskään varikkopäällikkö, ajanotto tai katsastus ei ole pystynyt varautumaan saapumiseesi.

Auton kulkuluvat ja rannekkeet on pidettävä koko kilpailun ajan esillä sekä autossa että tiimiläisillä. Ranneke on pystyttävä näyttämään järjestysmiehille ja toimitsijoille pyydettäessä. Auton kulkulupia tiimit saavat vain yhden kappaleen ja se on laitettava siihen autoon, jota käytetään liikkumiseen. Muista että kuljettaja on vastuussa kaikista tiiminsä tekemisistä, joten varmista että kaikki tiimissäsi tietävät mitkä alueet ovat sallittuja tiimiläisille ja mitä eivät. Kaikilla teamin jäsenillä tulee olla team-ranneke, myös kuljettajalla.

5.1. UUSI KULJETTAJA
Lisätiedot ja ilmoittautuminen tapahtuu suoraan FHRA:n toimistolle info@fhra.fi ennen kilpailua. Uudella kuljettajalla tulee kuitenkin olla etukäteen ostettuna joko vuosilisenssi tai kertalisenssi (lisätietoja saat kohdasta lisenssi).

Uuden kuljettajan tutkintomaksut ovat seuraavat:

    • Juniorikuljettajat viisikymmentä euroa (50.00 €) + sähkö (joko sähkö 1-vaihe tai sähkö 3-vaihe).
    • Muut kuljettajat sata euroa (100.00 €) + sähkö (joko sähkö 1-vaihe tai sähkö 3-vaihe).
      Hinta on kilpailukohtainen ja se pitää sisällään myös kilpailua edeltävän testipäivän.

Kuljettajatutkinnon suoritettuasi (kirjallinen kilpailijatutkinto sekä varsinaiset kilpailijatutkintoajot), voit osallistua ilmaiseksi varsinaiseen ensimmäiseen kilpailuun.

5.2. KULJETTAJATUTKINNON KOROTUS
Lisätiedot ja ilmoittautuminen tapahtuu suoraan FHRA:n toimistolle info@fhra.fi ennen kilpailua. Tutkinnon korotuksen maksut ovat seuraavat:

    • Ryhmän korotus (Sportsman ryhmät) sata euroa (100.00 €) + sähkö (joko sähkö 1-vaihe tai sähkö 3-vaihe).
    • Kansainvälisen ryhmän korotus (FIA/FIM-E) kaksi sataa euroa (200.00 €) + sähkö (joko sähkö 1-vaihe tai sähkö 3-vaihe).
      Hinta on kilpailukohtainen ja se pitää sisällään myös kilpailua edeltävän testipäivän.

Kuljettajatutkinnon korotuksen (kirjallinen kilpailijatutkinto sekä varsinaiset kilpailijatutkintoajot) suoritettuasi, voit osallistua paikan päällä ilman jälki-ilmoittautumismaksua kyseiseen kilpailuun jossa tutkinto on suoritettu.

6. VARIKKO
Kun saavut varikolle, ohjaa varikkopäällikkö/-henkilökunta sinut omalle paikallesi. Varikolla tulee aina noudattaa varikkohenkilökunnan ohjeita, vaikka ne poikkeaisivat ennalta annetuista ohjeista. Huomioithan, että VARIKKONOPEUS 20 KM/H.

Varikolla paikat täytetään järjestyksessä. Mikäli olet ryhmäsi ensimmäinen saapuja, sijoitut jonosi ensimmäiseksi autoksi. Varikon täyttöä ei ikinä aloiteta jonon keskeltä. Koska on odotettavissa, että useimmissa kilpailuissa varikolla tulee ahdasta, pitää kuljetuskalusto ajaa mahdollisimman tiiviisti, mutta kuitenkin siten, että autojen välistä mahtuu ihminen kulkemaan. Kun levität tavarasi varikkopaikallesi, pidä huoli siitä, että kulkuväylät eivät tukkiudu. Mikään osa varikon rakenteista ei saa ylittää varikkopilttuun ns. reunoja. Tämä koskee kaikkia rakenteita (teltat, markiisit, matot, työkalut, varaosat, yms.) sekä kaikkia ajoneuvoja. Pidä aina huolta siitä, että ambulanssi, paloauto, pyöräkuormaaja tai vastaavat ajoneuvot mahtuvat esteettä kulkemaan varikolla. Siviiliajoneuvot eivät ole oikeutettuja pysäköimään tiimin varikkoalueelle ilman ajolupaa. Ajoneuvot, joissa ei ole ajolupaa voidaan poistaa järjestäjän toimesta tiimille varatulta varikkoalueelta.
Yöllä varikolla on hiljaisuus – sen aikana voit kyllä korjata ajoneuvoasi, mutta et käyttää sitä. Moottorin käytön lisäksi varikko hiljaisuuden aikana kaikenlainen häiritsevä ja kovaääninen toiminta on kielletty. Muista, että joukossamme voi olla tiimejä, joilla on pieniä lapsia mukana ja jotka haluavat nukkua yönsä kunnolla. Trailerien ja asuntovaunujen äänieristys ei ole hyvä!

Huolehdi siitä, että varikko pysyy siistinä koko tapahtuman ajan. Älä jätä mitään roskia alueelle poistuessasi, vaan vie kaikki mukanasi pois (myös tynnyrit ym. tyhjät astiat). Jos jätät noudattamatta näitä ohjeita, voidaan sinulta periä korvaus jätteiden hävittämisestä sekä lisäksi sinut voidaan tuomita maksamaan sakkoa.

5.1 MUUTA TÄRKEÄÄ HUOMIOITAVAA VARIKOLLA!
SAMMUTIN JA PEITE: Jokaisella kilpailijalla ja/tai tiimillä on oltava vähintään yksi käyttövalmis ja viranomaisten hyväksymä, vähintään 6 kg:n käsisammutin ja sammutuspeite. Sammutin tyypistä riippumatta on tarkastutettava vuosittain. Jos käytössä on sammutin, jossa on kahden vuoden tarkastusväli, tulee edellisestä tarkastuksesta olla kulunut alle vuosi. Sammutin ja peite tulee olla sijoitettuna varikkopaikalle näkyvään paikkaan ja helposti saataville. Toistuvista laiminlyönneistä voidaan langettaa sanktioita.

TULITYÖNTEKO varikolla on sallittu vain kilpailunjohtajan luvalla.

TUPAKOINTI varikolla on sallittu vain erikseen osoitetulla paikalla.

LITHIUMAKKUJEN LATAAMINEN ILMAN VALVONTAA KIELLETTY. Tämä tarkoittaa sitä, ettei akkua saa jättää yön ajaksi latautumaan ilman valvontaa (paloturvallisuusriski). Akkujen lataamisessa on noudatettava Tukesin ohjeistusta https://tukes.fi/litiumioniakkujen-turvallinen-kayttaminen. HYBRIDI- TAI SÄHKÖAUTON LATAAMINEN VARIKKOSÄHKÖSTÄ KIELLETTY.

7. KATSASTUS
Kilpailuajoneuvon katsastus suoritetaan vasta kun olet suorittanut ilmoittautumisen kilpailutoimistossa, jossa tarkistetaan kaikki maksut suoritetuiksi ja hyväksytyiksi. Kilpailutoimistosta saat samalla kaikki kilpailuun tarvittavat paperit sekä katsastuspöytäkirjan, jonka kilpailun katsastaja täydentää.

Katsastus tapahtuu varikkokarttaan merkatulla alueella (tai kiertävänä).

Viedessäsi ajoneuvoa katsastukseen, on mukana oltava kilpailukunnossa oleva ajoneuvo, kuljettaja, ajovarusteet (vaadittavat ajovarusteet selviää sääntökirjasta) sekä tarvittavat paperit. Ajoneuvon on oltava samassa kunnossa kuin ajettaessa mutta varaudu myös avaamaan joitakin osia siitä, esim. katteet, keulaosa, scoop tai vaihteiston peittävä alumiinipellitys (dzus-avain mukaan). Koska ajoneuvoa joudutaan työntämään katsastusjonossa, kannattaa slickseihin laittaa hiukan enemmin painetta, jotta ajoneuvo rullaa helpommin.

Hyväksytyn katsastuksen merkiksi saat tarran, joka kiinnitetään heti ajoneuvoon selkeästi esille, esim. tuulilasiin. Katsastuksen päätteeksi sekä katsastaja että kuljettaja allekirjoittaa katsastuspöytäkirjan.

8. MILLOIN AJAMAAN?
Varikkohenkilökunta tulee kertomaan sinulle oman ajovuorosi. Kun sinua tullaan hakemaan ajoon, lähde välittömästi lineup-alueelle. Jos viivyttelet liiaksi, voi kierros jäädä kohdaltasi väliin, sillä seuraavan ryhmän ollessa lineup-jonossa et enää pääse mukaan kierrokselle. Voit myös itse tarkkailla ajamista, ja oman ryhmäsi siirtyessä lineup-alueelle seuraa mukana; voihan olla, että varikkohenkilökunta ei jostain syystä ole löytänyt sinua!

Pudotuskilpailun aikana sinun tulee ilmoittaa varikkohenkilökunnalle, mikäli et pysty ajamaan. Muista, että pudotuskilpailussa lähtöjonosta poisjääminen aiheuttaa ajokierrokselta poissulkemisen.

Jos olet katsomassa muiden ryhmien ajoa, tai muutoin poissa ajoneuvosi välittömästä läheisyydestä, pidä itse huoli, että olet riittävän ajoissa ajoneuvosi luona. Varikkohenkilökunta ei etsi kuljettajaa esimerkiksi katsomosta!

9. LINEUP
Kun saavut lineup’iin sinun on oltava valmis ajoon. Siirry hyvissä ajoin ajoneuvoon, pue tarvittavat varusteet sekä kiinnitä turvavyöt. Kun olet lineup-jonon ensimmäisenä, seuraa lineup-toimitsijan käsimerkkejä. Voit käynnistää moottorin ennen kuin toimitsija antaa luvan, mutta tee se viimeistään merkistä. Seuraavaksi saat merkin siirtyä lähtöalueelle, toimitsija näyttää kumpi rata on varattu sinulle.

Kun tuot ajoneuvon lineup-jonoon, älä jätä sitä hetkeksikään ilman valvontaa. Jos ajoon tulee taukoja esimerkiksi radan öljyämisen vuoksi, pysy valveilla ajon jatkumisen suhteen. Jos olet jonossa ensimmäisenä, voit nousta ajoneuvosta vain jos toimitsija antaa siihen luvan, mutta älä poistu ajoneuvosi luota. Kun ajo voi taas jatkua, saat toimitsijalta ilmoituksen ajoneuvoon siirtymisestä.

Muista että lineup’issa saa olla vain ne tiimin jäsenet, joilla on siihen oikeuttava lupa! Älä tuo sponsoriasi, perhettäsi tai muuta sidosryhmää kielletyille katselualueille turvallisuuden vuoksi.

10. LÄHTÖALUE JA RATA
Siirtyessäsi lineup’sta lähtöalueelle sinun täytyy olla täysin valmis ajosuoritukseen (esim. turvavyöt kiinnitettynä, kypärän visiiri suljettuna, ajohanskat jne) turvavarusteet puettuna sekä sammutusjärjestelmän sokka irrotettuna. Seuraa lähtöalueella toimitsijoiden antamia käsimerkkejä ja noudata niitä aina riippumatta siitä, mitä oman tiimisi jäsenet sinulle viittovat.

Siirry ensin burnout – vesialueelle, tällöin olet aloittanut kilpailusuorituksesi teon ja siihen liittyvät rangaistusmääräykset ovat jo voimassa (ajosuoritus katsotaan alkaneeksi, kun kilpailuajoneuvo saapuu lähtöalueelle ja päättyneeksi radalta poistumiseen).

Saat aloittaa burnout’in suorituksen vasta apulähettäjän/lähettäjän merkistä. Burnout’in suorituksen keston tulee olla kohtuullinen. Jos et ole tyytyväinen burnout’in suoritukseen, voit uusia sen, mikäli aika ja toimitsijat sen sallivat. Jos joudut keskeyttämään lähtövalmistelusi apulähettäjän/lähettäjän käskystä, ja syntynyt tauko on mielestäsi niin pitkä, että renkaat ehtivät jäähtyä liikaa tauon aikana, voit tehdä burnout’in uudestaan toimitsijan luvalla. Muista että burnout’in teko on täysin vapaaehtoista eivätkä säännöt siihen pakota. Jos et halua suorittaa burnout’ia, osoita se selkeästi esimerkiksi siirtymällä reilusti vesialueen etupuolelle saatuasi burnout -merkin.

Burnout’in jälkeen on lähtövaloihin asettautuminen. Sen saat aloittaa vasta kun lähettäjä on antanut siihen luvan, katso lähettäjän käsimerkit sääntökirjasta. Voit asettautua valoihin omaan tahtiisi mutta muista, että viivyttely asettautumisessa voi johtaa ajosuorituksen hylkäykseen.

Pre-Stage -valo syttyy, kun olet lähestymässä lähtökennoa. Stage -valo kertoo, että olet asettunut lähtökennoon, ja kun molempien ratojen ajoneuvot ovat lähtökennoissa, lähettäjä käynnistää kuusen. Lähde liikkeelle vihreällä valolla, punainen tarkoittaa varaslähtöä. Muista poikkeavat stageen asettumissäännöt eri ryhmien osalta. Jos lähettäjä katsoo sinun toimineen väärin asettautuessasi lähtövaloihin, on päätöksenteko-oikeus yksin lähettäjällä.

Jos havaitset jotain outoa ajoneuvossasi ajon aikana, pysäytä ajoneuvosi radan sivuun mahdollisimman pian. On paljon helpompi siivota rata ajoneuvosi alta kuin koko radan matkalta.

Kun olet poistunut radalta poistumistielle (ota etukäteen selvää missä on poistumistie), muista varoa muuta liikennettä poistumistiellä. Suurin sallittu nopeus radan ulkopuolella on 20 km/h tai radasta riippuen, siitä on erikseen annettu ohjeistus. Voit avata turvavyösi sekä ottaa kypärän pois päästä vasta kun olet pysähtynyt sallitulle alueelle poistumistiellä. Palaa mahdollisimman pian takaisin omalle varikkopaikallesi, ellei sinun tarvitse pysähtyä vaakapaikalla.

11. VAAKAPAIKKA (AJONEUVON PUNNITUS)
Ajoneuvon punnitus suoritetaan palatessasi ajosuorituksen jälkeen paluutietä takaisin varikolle. Seuraa siis toimitsijoiden merkkejä, voitko ohittaa vaakapaikan vai onko sinun tultava punnitukseen. Punnituskehotuksen noudattamatta jättäminen johtaa ajosuorituksen hylkäykseen.

Punnituskehotuksen saatuasi on sinun asetuttava ajoneuvosi kanssa vaa’an eteen tai vaakajonon perään, vaa’alle ei saa ajaa! Ajoneuvo työnnetään oikeaan kohtaan vaakalappujen päälle ns. etunäyttäjän antaessa kuljettajalle käsimerkeillä ohjeita. Kun ajoneuvo on vaakalappujen päällä, lukitse pyörät jarrulla. Vaa’alta saa poistua vasta kun katsastus on hyväksynyt painon, jolloin vapauta jarru ja ajoneuvo työnnetään pois vaakalappujen päältä. Moottorin saa käynnistää vasta kun ajoneuvo on kokonaan pois vaakaramppien päältä. Ajoneuvoa ei saa jättää vaakapaikan välittömään läheisyyteen siten, että se haittaa muiden ajoneuvojen punnitusta.

Ajoneuvon punnitustulos sekä kulmapainot ovat vain kilpailijan sekä katsastuksen käytössä, muiden kilpailijoiden ei ole lupa tulla katsomaan vaa’an näyttämää tulosta. Vaakapaikalla tehdään myös muita tarkistuksia kuten polttoaine, äänenmittaus jne., ja näihin tarkistuksiin pysähtymättä jättäminen kehotuksesta huolimatta johtaa ajosuorituksen hylkäykseen.

12. ONNETTOMUUDEN SATTUESSA
Jos varikolla tapahtuu onnettomuus, hälytä apua välittömästi. Lähes kaikilla toimitsijoilla on radiopuhelin, jolla he voivat ottaa yhteyden pelastushenkilökuntaan. Ryhdy tämän jälkeen tarvittaviin toimenpiteisiin onnettomuuden aiheuttamien haittojen minimoimiseksi. Huolehdi myös siitä, että pelastuskalustolla on esteetön kulku onnettomuuspaikalle. Kun pelastushenkilökunta saapuu paikalle, noudata heidän antamiaan käskyjä sekä anna heille työskentelyrauha.

Jos radalla tapahtuu onnettomuus, vain pelastushenkilökunnalla ja pelastustehtävään koulutetuilla toimitsijoilla on oikeus olla onnettomuuspaikalla. Kaikkien sivullisten, myös onnettomuudessa mukana olleen ajoneuvon tiimin jäsenten, on pysyttävä kaukana sivussa ja annettava pelastushenkilökunnalle mahdollisuus suoriutua työstään esteettä.

Jos tiiminne kuljettaja on mukana onnettomuudessa, huolehtikaa siitä, että kaikki tiimin jäsenet ovat koko ajan tiimin omalla varikkopaikalla. Kun tilanne on rauhoittunut, tiedottaa FHRA asianosaiselle tiimille/tiimeille, mitä on tapahtunut ja etsii tiimin jäseniä ensin varikolta. Pitäkää huoli, että löydämme teidät!

13. AJANOTTO
Ajanotossa pidetään huoli siitä, että saat itsellesi ajosuorituksesta ajat ja nopeudet. Suorituksestasi saat aikakortin, jonka voi noutaa ajanottotornin juurelta (kerrotaan kuljettajakokouksessa).

Mikäli asiasi ei ole kiireellinen, suositellaan yhteydenpito ajanoton kanssa suorittamaan oman ryhmäedustajan välityksellä ja näin tieto saadaan välitettyä kilpailuryhmälle. Selvitäthän oman ryhmäsi ryhmäedustajan omilta kilpakumppaneiltasi ja voi olla, että asiasi selviää myös heidän kauttansa.

Kuljettajana voit kuitenkin tarvittaessa käydä ajanotossa kysymässä lisätietoja esim. mikäli et saanut ajosuorituksesi aikakorttia tai jos tuloksesi on hylätty tai jokin muu sääntöasia mietityttää.

Huomioithan, että ajanotto on kilpailun aikaan kilpailun hektisin paikka!

14. PROTESTI (eli vastalause) JA VETOOMUS
Mikäli kuljettajana koet, että ajosuorituksesi on hylätty väärästä syystä, voit aina tehdä protestin. Protesti tulee tehdä kirjallisesti ja jätettävä enintään puoli tuntia (1/2 h) tehdyn virheen, virheellisen ajosuorituksen, tai kyseisen kierroksen tulosten julkaisemisen jälkeen.

Huomioithan, että vastalauseen voi tehdä vain kuljettaja toista kuljettajaa kohtaan. Joukkovastalauseita ei siis hyväksytä. Tämän jälkeen kilpailun tuomaristo käsittelee vastalauseen ja tekee siitä päätöksen. Vastalausemaksu palautetaan, jos vastalause katsotaan aiheelliseksi.

AUTOT: Vastalausemaksu on kolmesataa euroa (300.00 €) ja se tulee maksaa käteisellä. Mikäli kuljettaja ei tämänkään jälkeen ole tyytyväinen tuomariston päätökseen, voi hän tehdä vetoomuksen, jonka käsittelee AKK vetoomusistuin.

PYÖRÄT: Vastalausemaksu on kolmesataa euroa (50.00 €) ja se tulee maksaa käteisellä. Mikäli kuljettaja ei tämänkään jälkeen ole tyytyväinen tuomariston päätökseen, voi hän tehdä vetoomuksen, jonka käsittelee SML vetoomusistuin.

Tervetuloa kilpailemaan!