Uudistuksia FHRA:n kiihdytysajon SM-sarjaan kaudelle 2024

FHRA:n sääntövaliokunta kokoontui lauantaina 16.12. työstämään kauden 2024 sääntöjä. Kiihdytysurheilun sääntöihin ei ole luvassa merkittäviä muutoksia, sen sijaan sääntöuudistuksilla tavoitellaan tapahtumien mutkattomuuden lisäämistä.


 

Sääntöuudistusten tavoitteena on tehostaa ajattamista, lisätä lajittelukierrosten määrää sekä madaltaa uusien kuljettajien kynnystä kokeilla kiihdytysajoa. FHRA toivoo muutosten näkyvän positiivisesti myös yleisölle, kun radalla on tapahtumia enemmän ja kilpailun kulun seuraaminen helpottuu. Johtoryhmä on päättänyt mm. seuraavaa:

 

  • TD & Nitropyörät otetaan ajojärjestykseen mukaan: Nykyisillä kilpailijamäärillä kellonaikojen mukaan ajattaminen hidastaa liikaa kilpailun kulkua. Kyseiset ryhmät itse päättävät mille lajittelukierroksille osallistuvat.
  • Tehdään yksi ajojärjestys jolla ajetaan koko kausi 2024: Tämä selkiyttää ja nopeuttaa ajattamista, kun kaikki omaksuvat toimintatavan. Ne ryhmät jotka ko. kisassa eivät aja, ajanotto poistaa ajojärjestyksestä ennen kilpailun alkua. Ajojärjestyksen tekoon osallistuvat myös ryhmäedustajat.
  • Ajetaan aina ajoaika loppuun: Tämä tulee aiheuttamaan sen, että toiset ryhmät saavat enemmän lajittelukierroksia kuin toiset. Mutta, koska ajojärjestys on joka kisassa sama, voidaan kilpailunjohtajan päätöksellä joko ajaa jäljelle jääneet ryhmät pois ja kierros loppuun sunnuntaina aamulla, tai aloittaa seuraavan kisan ajattaminen ajojärjestyksen kesken jääneestä kohdasta, jolloin on todennäköisempää, että nämä ryhmät saavat vuorostaan lisäkierroksen.
  • Radan preppaustauko merkitään ajojärjestykseen: Tämä selkiyttää rataryhmän toimintaa, pitää olosuhteet paremmin vakiona ja helpottaa myös kilpailijoita sekä katsojia kisan kulun seuraamisessa kun tauon ajankohta on etukäteen tiedossa.
  • Toimitsijoiden palkitsemisohjelma: Etukäteen asetettuun tavoitekierrosmäärään päästyään, toimitsijat ansaitsevat palkinnon onnistuneesta kilpailusta.

 

Lisäksi johtoryhmä kohdistaa uudistuksia uusien kuljettajien kustannuksiin ja kuljettatutkinnon suorittamiseen. Kuljettajatutkintomenettelyn selkiyttämiseksi FHRA on päättänyt, että tutkintomaksu on jatkossa kilpailukohtainen: 100€ / kilpailu. Lisenssilähdöt suoritettuaan uusi kuljettaja saa osallistua ilmaiseksi ensimmäiseen kilpailuun. Tarkennukset näistä uudistuksista tulevat kilpailukutsuihin vuodelle 2024.

FHRA selvittää myös mahdollisuutta ajattaa keskenjääneet finaalilähdöt loppuun seuraavassa kilpailussa. Jos sateen, tai muun esteen, takia vain finaalilähdöt jäävät ajamatta, voittajat voidaan ratkaista seuraavassa kilpailussa yksinkertaisesti parittamalla finalistit seuraavan kilpailun lajittelulähtöön. Tällöin lähdössä olisi siis tuplapanos; normaali lajittelulähtö ja edellisen kisan finaalilähtö.

Yhdistys aloittaa lapsille ja nuorille suunnatun projektin, jonka tarkoituksena on kehittää tapahtumien yhteyteen ohjelmaa ja kivaa yhdessä tekemistä juniorikilpailijoille ja kilpailijoiden lapsille FHRA:n toimintasuunnitelman mukaisesti. FHRA Juniors -projektin toiminnasta vastaa Sanna Simontaival. Hankkeesta tullaan tekemään kysely lapsille ja nuorille sekä huoltajille alkuvuodesta 2024, jonka yhteydessä yhdistys tiedottaa asiasta enemmän.

Lisäksi FHRA ottaa kiihdytysajossa Compulinkin TruSTART ominaisuuden käyttöön kaudella 2024. Muutos koskee kaikkia Sportsman- kuusella ( full tree ) ajavia bracket ryhmiä.  TruSTART tasapuolistaa kilpailua nopeamman ja hitaamman indeksin asettaneiden ajoneuvojen välillä pudotusajoissa. Kun aikaisemmin ensimmäisenä punavalon ottanut on automaattisesti hävinnyt lähdön, jatkossa TruSTART sallii punavalon molemmille kilpailijoille. Ensimmäisenä lähteneen punavalo ei tule näkyviin, eikä voittajavalo syty ennenkuin molemmat kilpailijat ovat lähteneet viivalta. Jos molemmat kilpailijat ottavat varaslähdön, vähemmän varastanut kilpailija voittaa lähdön.
*Artikkeli päivitetty 20.12.2023 klo 15:54 – Lisätty TruSTART ominaisuuden käyttöönottoon liittyvä tieto.