Vihdoin pääsemme laskemaan kilpailijoiden kustannuksia – “Osallistumismaksuista viidesosa pois” 

Kuva: Jussi Pietarinen

Kiihdytysajon SM-sarjan yhteistyökumppaneiden ansiosta, kauden 2025 kaikkien kilpailujen ilmoittautumismaksut ovat noin 20% alemmat kuin edellisvuonna. 


Kaudelle 2025 lanseeratut kumppanuuspaketit myytiin loppuun jo tammikuussa. Yhteistyöyritykset PL-Power, Tarvikemotti, SPTR-Asennus ja Adampolis Finland saivat omat nimikkokilpailunsa Kiihdytysajon SM-sarjasta. SM-sarjan virallinen nimi on Blåkläder Drag Racing Series 2025.

“Teimme FHRA Marketing Oy:ssä aktiivista työtä kisapuolen kumppaneiden etsimiseksi. Tavoitteenamme oli, että tämä ulkopuolelta jäävä tuotto ohjataan kokonaisuudessaan kilpailumaksujen pienentämiseen. Näin tulee tapahtumaan, eli saamme sekä auto- että moottoripyöräryhmien kilpailukohtaisista osallistumismaksuista viidesosan pois. Se on lajissamme varsin poikkeuksellista, yleisten kustannusten noustessa tasaisesti. Halusimme tehdä toisin, sillä mielestämme kilpailijoiden ei tarvitse maksaa kaikkea sitä, mikä liittyy kilpailunjärjestämiskustannusten nousuun”, FHRA Marketing Oy:n toimitusjohtaja Anssi Pinola kuvailee.

Kiihdytysajon SM-sarjassa ajetaan kaudella 2025 yhteensä neljä osakilpailua. Kilpailupaikkakunnat ovat Pieksämäki, Kauhava ja Kalajoki. Pinolan päätavoite on kilpailija- ja yleisömäärän kehittäminen.

“Kun saamme kilpailijamäärän säilytettyä, tai jopa kasvatettua, voimme tarjota yleisölle enemmän nähtävää. Toisin sanoen, uskon vakaasti siihen, että yleisömäärä kasvaa, kun kilpailijoita on enemmän viivalla. Kiihdytysajo on räjähtävin moottoriurheilumuoto kotimaassa, erittäin näyttävä laji, jota on harrastettu Suomessa jo viisikymmentä vuotta laillisesti FHRA:n siipien suojassa”, Pinola kertoo.

Kaudelle 2025 on tehty kilpailukalenteriin uudistuksia. Aiemmin viiden osakilpailun sijaan ajetaan nyt neljä osakilpailua. Tämän lisäksi kilpailukalenterista löytyy uusi paikkakunta kun Kiihdytysajon SM-sarja palaa lähemmäs kymmenen vuoden tauon jälkeen Kalajoelle.

“Kiihdytysajon kotimaista arvosarjaa ajettiin vuosien ajan ainoastaan kahdella paikkakunnalla, ja kilpailukalenteriin palaava Kalajoen kilpailu on otettu etenkin paikallisten toimesta ilolla vastaan. Haluan korostaa, että vaikka Kalajoella ei välttämättä ajetakaan ennätyksiä, tarjoaa Hiekkasärkät alueena upeat puitteet sekä yleisölle että kilpailijoille. Kilpailun yksi tarkoitus on myös pitää hauskaa, promota lajia, ja näyttää mitä suomalainen drag racing nykypäivänä on”, Pinola päättää.

FHRA järjestää tulevana vuonna kiihdytysajoon liittyviä tapahtumia Pieksämäellä, Kauhavalla, Kalajoella ja Vesivehmaalla.

 

Tapahtumakalenteri tästä.